2012. december 8., szombat

Érdekességek 2.

Mivel mindig a kulturális és mindennapi különbségek felfedezése a legnagyobb élmény, ha az ember lánya elkerül otthonról, így következzen egy újabb post mindezekről.


1. A franciák közlekedési 'kultúrája' világszerte hírhedt. Nap, mint nap szembesülök azzal, hogy a gyalogosoknak nem sok joguk van, még a zebrán is egészen nyugodt szívvel hajtanak keresztül rajtad az autósok, ha nem figyelsz. Még akkor is, ha épp a gyalogosoknak zöld a lámpa, érdemes odafigyelni, mert különben úgy járhatunk, mint az egyik tanárom, akit egy busz kapott oldalba. (Szerencsére csak a keze tört el.)

2. A tömegközlekedési hálózat rendkívül hatékonyan van kiépítve, leggyorsabban metróval jutunk el egyik helyről a másikra, ám én jobban preferálom a buszt, hiszen így a várost is láthatom. Viszont a buszról érdemes tudni, hogy nem áll meg minden megállóban, ha épp nincs leszálló utas, így ha fel szeretnénk rá szállni, érdemes leinteni, különben előfordul, hogy a ráutaló magatartás hiánya miatt elhajt mellettünk a sofőr. 

3. A parkolás és az autóhasználat, mint minden nagyvárosban, Párizsban sem a legegyszerűbb történet. Egyik barátomnak sincs itt az autója, mindenki vidéken hagyja, hiszen a parkolás csillagászati összegekbe kerül. Még elektromos autót (AutoLib) is jobban megéri bérelni, hiszen ezeknél a töltőállomásoknál ingyen van a parkolás. 

4. Először a saját egyetememen kellett azzal a ténnyel szembesülnöm, hogy Párizsban nem szokás külön női és férfi mosdót kiépíteni. Mondanom sem kell, hogy nem igazán tetszik ez a koedukált megoldás, hiszen a férfi wc-kben általában jóval kellemetlenebb szagok terjengenek a levegőben. Azóta a legtöbb kávézóban, szórakozó helyen vagy pubban, étteremben is ugyanezt tapasztaltam, ilyen szempontból hiányzik az otthoni különbségtétel.

5. Ami számomra teljesen érthetetlen, hogy a franciák valamiért szeretnek az esőben ázni. Az emberek körülbelül 25-30%-a használ esernyőt, ha épp esik, a többiek jobb esetben kapucnit húznak (legtöbbször persze nem vízálló kabátban), de az sem ritka, hogy sapka vagy bármiféle takarás nélkül áztatják magukat. Nemcsak felnőttekre igaz ez az állítás, de a gyerekeknél sem mindig figyelnek arra, hogy ne vizezzék teljesen össze magukat. 

6. A metrómegállókban főleg, de amíg jó idő volt addig az utcán is sokszor lehetett hallani, hogy egyedül vagy kisebb csoportokban az emberek zenélnek és énekelnek. Az egyik kedvencem egy fiatal srác, aki a Saint Michel metró megállónál énekel és gitározik mindig, az arra járók pedig megállnak 5-10 perce és hallgatják, együtt énekelnek vele. Egyszer amikor vártam az egyik ismerősömre, épp a Hallelujat énekelte, és az arra járó 3 fiatal srác odaugrott a mikrofonhoz és vokálozni kezdtek. Azóta is mosolygok ha eszembe jut, annyira jó hangulatot csináltak. Ezután, ahogy kiértem a föld alól, utcai táncosokba botlottam, őket is néztem egy pár percig, aztán mennem kellett.

7. A nagyvárosokra általában jellemző, hogy a nagy tömegek miatt az emberek igyekeznek valamivel kitűnni a többiek közül, így elég sok energiát fordítanak egy egyedi dolgok felkutatására (kis ékszerboltok, ruhák, home design boltok). Ám nem csak ebben nyilvánul ez meg, nem olyan rég láttam egy velem egykorú és stílusú nőt kötni a metrón!

8. Szinte egyik postból sem hiányozhat a kultúra: Franciaországban a közterületi és metróbeli hirdetések 60%-a kultúrához kell, hogy kötődjön. Eleinte nem tudtam, hogy jogi szabályozás alá esik  a reklámtartalmak összetétele is, így amikor a metrómegállóban várakoztam, mindig számoltam, hogy a plakátok hányad része kapcsolódik valamilyen kulturális eseményhez (színház, kiállítás, borfesztivál, karácsonyi vásár).

Shakespeare&Co. előtt Mancesszal
9. A belvárosban rengeteg könyvesboltot lehet találni! Az egyik kedvencem a Shakespeare&Co, melyet különlegessége miatt a legtöbb turista felkeres. A bolt padlótól plafonig tele van zsúfolva mindenféle könyvekkel. Két emeletes, felül nem eladó, csak helyben olvasható könyvek vannak, olvasó sarokkal és egy zongorával, amin bárki kedvére játszhat. 

10. Bor. Franciaország híres minőségi bortermeléséről. Itt nem csak a kínálati, de a keresleti oldal is tradicionálisan erős, délben egy-egy pohár ebédhez történő elfogyasztása minden munkahelyen megengedett. Disneylandben például, ahol ugye az amerikai üzletpolitika nem engedi az alkohol árusítását a vidámparkon belül, voltak is belőle bonyodalmak.  


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése